🦄 Ledwoletter 67 ✍️ Ten pełen wiedzy do czytania przez kilka dnia 🚀

Podejmiesz wyzwanie?

Cześć! Cieszę się, że znowu mam okazję zagościć w Twoich mailowych progach. Wiem, że kazałam na siebie czekać, ale dzieje się teraz dosłownie Wszystko - Wszędzie - Naraz. Łącznie z tym, że niebawem, w końcu (!) pojawi się na rynku moja książka o strategii marketingowej. Dlatego o wybaczenie proszę, nisko się kłaniam. 😁

☕ Kawa, herbata czy tam colka zero (moje pleasure ostatnio) w dłoń i zapraszam do owsianki wiedzy. U Jakuba Żulczyka zobaczyłam playlistę 100 najważniejszych dla niego utworów. Stworzyłam podobne. 4. Nie ma opcji na mniej. Niech pierwsza z nich umili Ci czytanie ledwolettera. KLIK 🎶

Ps. Jak zawsze będzie długo. Żeby nie było, że nie ostrzegałam.

🦄 Marketing i biznes

💡 Artykuł o trendach na łamach sprawny.marketing, w którym miałam okazję dodać "trzy słowa". 👉 https://bit.ly/40Y4ElQ

💡 portalmedialny.pl | zapytał mnie o podsumowanie roku w marketingu na świecie i w Polsce. I finalnie podsumowanie roku 2022 w More Bananas. Tak to leciało 🎶 Smacznej lektury! 🖤

💡 Kojarzycie wysyp RTMów o tym, że ktoś jest w kimś w związku? Zrobiłam wywiad śledczy i dotarłam do genezy. KLIK 

💡 Musiałam wybrać temat na konferencję marketingową. Dość dużą. Zapytałam znajomych, Klientów, współpracowników - jaki temat? Zaproponowałam trzy, w tym jeden oparty na wyznaczaniu celów i KPI. Feedback? "Nuda, to się nie sprzeda, to nie jest sexy". Więcej 👉 KLIK A o paradoksie stawiania celów przeczytacie jeszcze tutaj.

💡 "55% of Gen Z agree that they watch content [on youtube] that no one they know personally is interested in." KLIK

💡 Najciekawsze kampanie, profesjonalizacja branży, SM najpopularniejsze wśród influ i inflacja. Razem z innymi agencjami i ekspertami dzielimy się wiedzą na temat influencer marketingu. Smacznej lektury! 🖤

💡 Martyna Tarnawska z Socjomanii wykonała kawał dobrej roboty, która powinna iść w świat! 🚀 Zgromadziła trenerów, szkoleniowców, facylitatorów (w tym mnie) i tak powstała encyklopedia facylitacji online. Koniecznie dołącz, przeczytaj, zacznij wdrażać! 🖤

💡 Checklista dystrybucji treści w content marketingu. KLIK

💡 11 trendów technologicznych na 2023 rok. KLIK

💡 Projektowanie przyszłości – sztuczna inteligencja, inkluzywność i design systemy. KLIK

💡 Zmiany prawne w reklamie medycyny czy kosmetologii. KLIK

💡 O memie, który zdefiniował prawie dekadę Internetu. KLIK

🦄 Digital Data Report - Polska

Ostatnio świat, no to teraz Polska! Całość tutaj. A najciekawsze wnioski poniżej.

👉 Co bardzo mnie zdziwiło mamy przyrost populacji. Po raz pierwszy tak duży od 2013 roku. 8,5%! Na pewno nie urodzenia, przyrost mamy ujemny. Imigranci?

👉 Starzejemy się. Największy % Polaków stanowią ludzie 65%

👉 Dziennie z Social Media korzystamy średnio 2 godziny i 2 minuty, a z Internetu w ogóle ponad 6 godzin. A radia nadal słuchamy dłużej niż podcastów. Gramy również dłużej na konsoli, niż słuchamy podcastów.

👉 Główne powody korzystania z sieci? Szukanie informacji, bycie na bieżąco z newsami i wydarzeniami, bycie na bieżąco ze znajomymi i rodziną.

👉 jbzd.com.pl to najpopularniejsza strona w Polsce tuż po Google, YouTube i Facebookiem. xD Wg Semrush. Najczęściej używane SM: FB, FB Msg, IG. YouTube nie jest brany pod uwagę.

👉 40% Polaków odwiedza SM, aby wyszukiwać informacje o markach i produktach.

👉 91,1% ruchu na stronach internetowych spośród wszystkich SM generuje Facebook.

👉 Do zakupów online skłania darmowa dostawa, kupony rabatowe i zniżki, szybka płatność online.

🦄 Social Media

👉 Za i przeciw korzystania z mediów społecznościowych. Odejść z nich czy nie odejść - oto jest pytanie. KLIK

👉 Jak TikTok stał się ulubioną aplikacją Pokolenia Z? Jest pytanie, jest odpowiedź.

👉 YouTube przewiduje, co stanie się wiralem w 2023 roku. KLIK

👉 Wydatki na reklamę na TT spadły o ponad 70%. Nie dziwi.

👉 Audio dalej w natarciu. WhatsApp pozwoli na ustawianie statusów głosowych. KLIK

👉 O nieoczywistych połączeniach marek na Tik Toku. KLIK I o algorytmie Tik Toka

👉 Porcja statystyk na temat Mety - od samej mety. Gorąco polecam Wam platformę na której statystyki się znajdują. KLIK

🦄 AI

Niezaprzeczalnie temat sztucznej inteligencji “rozgrzewa nasze komputery.” Czy AI to trend? Sama jako taka wg mnie nie jest trendem, wszakże istnieje od ponad 70 lat, ale jej wykorzystywanie w content marketingu, tworzeniu tekstów, grafik, zdjęć, kodu - tak. Już teraz rodzi dyskusję o bezpieczeństwie naszych zdjęć w sieci, wykorzystywaniu dzieł artystów czy kwestii praw autorskich. Wszystko co opisałam w poprzednich newsletterach znajdziecie w pigułce tutaj. A poniżej świeża porcja wiedzy i newsów.

👉 Na początek: krótka historia sztucznej inteligencji. KLIK

👉 A o stanie AI w 2022 roku przeczytasz tutaj. Świetne podsumowanie.

👉 "Douggy Pledger’s Wrong in the Head is a treasury of short stories, jokes and plain stupidity that Douggy has written, using A.I. images to illustrate. This extensive collection will amuse, terrify and sicken you, so hold on tight. Not suitable for small children or big babies. "

No i ja mam wiele wątpliwości. O ile w MarTechu AI mi totalnie nie przeszkadza, w branżach pochodnych również, sama na bieżąco korzystam, o tyle nie mam ochoty płacić za jego wygenerowanie obrazków do książki, chociaż sama książka to coś, co po pierwszym odruchu, po przejrzeniu, miałam w koszyku. Ewentualnie byłabym skłonna zapłacić, ale mniej, niż za inne pozycje. Albo z historią artysty - twórcy książki? Jak podszedł do procesu twórczego podczas generowania? Tym bardziej, że nie wiem jaki silnik AI, a te mają trochę na sumieniu i na bakier z prawami autorskimi. Ciekawa jestem jak to w przyszłości będzie wyglądać.

👉 Microsoft wprowadził wyszukiwarkę BING oraz wyszukiwarkę EDGE oparte na sztucznej inteligencji. Przypomnijmy, że Microsoft mocno stawia na AI (sztuczną inteligencję), zainwestował 10 miliardów dolarów w Open AI. Google może czuć oddech na karku. I czuje. Zaprezentowali i wdrożyli BARD. Działa na podobnych zasadach jak ChatGPT. Przewaga Google? ChatGPT jest oparty na 175 miliardach parametrów. BARD Google na 540 miliardach. A co dalej i więcej? 👉 https://bit.ly/3x7IQ9x

👉 OpenAI’s chatbot offers paraphrases, whereas Google offers quotes. Co wolisz?

👉 Śmierć artysty, to nie koniec jego sztuki. Trochę piękne, trochę przerażające. Posłuchaj w 100% nowej piosenki wygenerowanej przez AI na bazie poprzednich dokonań zespołu.

👉 Gosy aktorów "wykradło" również AI. KLIK A tymczasem AI Disneya potrafi aktorów odmłodzić. KLIK

👉 Midjourney vs ilustratorzy. Kto wygra tę potyczkę? KLIK

👉 Podczas zamieszek we Francji świat obiegło zdjęcie policjanta tulącego protestującą. Fałszywka. Również AI generated. Koniecznie liczcie palce! (Serio, przeliczcie na tym zdjęciu po lewej xD) Niestety, czeka nas coraz większy zalew takich treści. Nie ufajcie temu co widzicie, w szczególności, jeżeli jest kontrowersyjne.

👉 Czego się spodziewać po ChatGPT? KLIK I dość sporo krytyki rozwiązania.

🦄 Ważne społecznie

🦔 Zbliżają się moje urodziny (oczywiście, że ważne xD), ale tak serio założyłam z tej okazji zbiórkę na FB - dla jeżyków. Jeżeli chcesz dorzucić cegiełkę, jeżykom będzie cudownie.

📌 Ku przestrodze. Ktoś zadzwonił do mojej mamy, że miałam ciężki wypadek, leżę w szpitalu (podając, że jest ze szpitala) i potrzebne są pieniądze. Moja mama jest uczulona i wyszkolona, ale tak czy siak do mnie kontrolnie zadzwoniła w lekkiej panice. Ale najlepszy jest tu mój ojciec który zadzwonił na 112. Ze przecież nie tylko mamę oszukać mogą. Ale innych. I policja ze wsi w 15 minut przyjechała. XD 🖤 Dali znać że dużo takich spraw jest. I że warto dzwonić i zgłaszać, bo jak ludzie tego nie robią to dupa. No i ziarnko do ziarnka. All in all takie oszustwa to nie tylko historie z mediów. Warto rodziców czy dziadków uświadamiać. A jeszcze z możliwością generowania głosu przez AI... Będzie się działo. Tutaj znajdziesz stronę gdzie możesz zgłaszać takie incydenty.

🩸 Od urlopu menstruacyjnego w More Bananas minął roku. Pisałam o tym tutaj. Naszego posta w SM odkrył internet. I postanowił nam wyjaśnić dlaczego podjęliśmy złą decyzję. Całość, w świetny sposób, podsumował Aszdziennik. To tylko udowadnia jak wiele jeszcze w naszym kraju jest do zrobienia. Jak wiele świadomości do zbudowania.

Urlop tak wszystkimi "wstrząsnął", że aż pojawił się na vibez.pl, kmag.pl czy... Demotywatorach. 

💡 Na co dzień mamy styczność z raportami, badaniami czy po prostu postami domorosłych twórców "naukowców". Pamiętaj! Nie daj się manipulacji i ignorancji w Social Media! Bądź mądrzejszy_a! 👇

  • Zawsze sprawdzaj szczegóły badania, z którego pochodzą statystyki! Populacja, próbka badawcza, n - czyli liczba przebadanych osób.

  • Zobacz, z którego roku jest badanie albo raport.

  • Poznaj pojęcie cherry picking. "To proces obierania dowodów lub danych statystycznych w taki sposób, aby przedstawione informacje zgadzały się z przekonaniami osoby dokonującej tego procesu."

  • Nie ufaj danym i liczbom bez źródeł

Na dobry początek. 🙂 A skąd takie przemyślenia?

Instagramowa influencerka, celebrytka z Top Model wrzuciła na swoje IG własne opracowanie badania.

  1. Link do postu

Martyna Kaczmarek | Top Model 11 on Instagram: "Ile miałaś_eś lat, kiedy zaczęłaś odchudzać się po raz pierwszy? 🤷‍♀️ Ja miałam 12. Amerykańskie badanie przeprowadzone przez organizację non-profit Common Sense Media wskazuje na to, że już 80% dziesięciolatek ma za sobą pierwszą dietę odchudzającą. 25% zrobi to do 7 roku życia. Tendencję potwierdzają również badania brytyjskiego rządu, które wskazują na to, że już sześciolatki deklarują, że chcą przejść na dietę, a siedmiolatkowie chcą mieć sześciopak. 25% dziewczynek między 8 a 11 rokiem życia martwi się o swoją masę ciała. Polskich danych nie widziałam. Po wpisaniu w wyszukiwarkę wyświetliły mi się jedynie artykuły o tym jak powinniśmy odchudzić polską młodzież. I proszę - nie wdawajmy się teraz w dyskusję na ten temat, bo nie o to chodzi w tym poście. A o co w nim chodzi? A no o to, że jeśli dzieci zaburzają swoją relację z jedzeniem i ciałem już w tak młodym wieku, to nic dziwnego, że mamy epidemię zaburzeń odżywiania, zaburzeń dysmorficznych. A na Instagramie o wiele częściej wyświetli Ci się poradnik o tym „jak szybko schudnąć” niż „jak poradzić sobie z zaburzeniami”. Bo są dwie strony tego „medalu”. Medalu, o który już nie chcę już walczyć. Jestem jaka jestem i jestem z tego dumna. Czas, żeby więcej z nas to zrozumiało ❤️ #ciałość"

3,259 Likes, 201 Comments - Martyna Kaczmarek | Top Model 11 (@martynakaczmarek) on Instagram: "Ile miałaś_eś lat, kiedy zaczęłaś odchudzać się po raz pierwszy? 🤷‍♀️ Ja miałam 12. Amerykańskie badanie przeprowadzone przez organizację non-profit Common Sense Media wskazuje na to, że już 80% dziesięciolatek ma za sobą pierwszą dietę odchudzającą. 25% zrobi to do 7 roku życia. Tendencję potwierdzają również badania brytyjskiego rządu, które wskazują na to, że już sześciolatki deklarują, że chcą przejść na dietę, a siedmiolatkowie chcą mieć sześciopak. 25% dziewczynek między 8 a 11 rokiem życia martwi się o swoją masę ciała. Polskich danych nie widziałam. Po wpisaniu w wyszukiwarkę wyświetliły mi się jedynie artykuły o tym jak powinniśmy odchudzić polską młodzież. I proszę - nie wdawajmy się teraz w dyskusję na ten temat, bo nie o to chodzi w tym poście. A o co w nim chodzi? A no o to, że jeśli dzieci zaburzają swoją relację z jedzeniem i ciałem już w tak młodym wieku, to nic dziwnego, że mamy epidemię zaburzeń odżywiania, zaburzeń dysmorficznych. A na Instagramie o wiele częściej wyświetli Ci się poradnik o tym „jak szybko schudnąć” niż „jak poradzić sobie z zaburzeniami”. Bo są dwie strony tego „medalu”. Medalu, o który już nie chcę już walczyć. Jestem jaka jestem i jestem z tego dumna. Czas, żeby więcej z nas to zrozumiało ❤️ #ciałość"

2. 100% ludzi jest codziennie na całym świecie na diecie. Dieta potocznie na co dzień mylona jest z dietą odchudzającą.

3. W poście brakuje populacji (jak i całkowicie kontekstu badania, raportu i jego szczegółów - zawsze sprawdzajcie takie rzeczy!) Prawdopodobnie chodzi tylko o dzieci z US, ale źródlo https://bit.ly/40oJBbX to zlepek i opracowanie innych badań, np. https://bit.ly/3HuuEfI, z którego mamy info o 7-latkach i jak mniemam populacją były dzieciaki z UK. No jak widzicie to nie jest proste, więc jak nie podajemy w pełni danych albo nie mamy pewności - nie podawajmy dalej.

4. Opracowanie powstało w 2015 roku, na bazie danych z lat poprzednich, do 2015. Zatem nie jest a było.

5. Cherry Picking. Mamy do czynienia albo z nim, albo z najzwyklejszą w świecie ignorancją.

6 Czy w opisie postu jest więcej szczegółów? Tak! Ale nadal nie wszystkie + niewiele to zmienia, jeżeli grafika jest przekłamaniem i nie ma tam info o żadnym disclaimerze.

To jedynie przykład, ale zachęcam w ten sposób rozważać rzeczy widziane w sieci. To co Wam tutaj napisałam też. Sprawdzić pojęcia, samemu przejść do badań i raportów.

👉 O powodach depresji w naukowym podejściu. KLIK

👉 O tym jak trolle z Kiwi Farms nękały ludzi, by popełnili samobójstwo, i stworzyły kulturę online, którą mamy dzisiaj... KLIK

🦄 Wydarzenia warte uwagi

🎶 Spragniona_y muzycznych wrażeń? Serdecznie zapraszam Cię na kolejną edycję quizu muzycznego w Krakowie! KLIK

🔥 Marketingowy Miesiąc Kobiet w More Bananas. Niektórzy z Was mogą nas kojarzyć, bo na co dzień #KarmimyWiedzą i #KarmimyEmocjami. 🐵 Robimy to przy każdej możliwej sytuacji, a Dzień Kobiet zdecydowanie do takich należy! 🌷 W tym roku zamierzamy świętować go przez cały miesiąc! To idealny wiosenny czas na zdobycie nowej wiedzy, poszerzenie swoich horyzontów i wspólne dyskusje, bo takie też będą!

🔥 A w ramach Miesiąca Kobiet w MB zapraszam Cię na swój webinar. Przedstawię zestaw narzędzi i umiejętności, które przydadzą się zarówno osobom pracującym na etacie, jak i prowadzącym własne firmy. Opowiem o własnej ścieżce zawodowej i doświadczeniach zdobywanych podczas pracy z innymi.

🔥 Samsung otworzył w Warszawie Playground - miejsce pełne immersyjnych doświadczeń. Możesz je odwiedzić za darmo do 29 kwietnia 2023 roku.

🦄 Pełna kulturka

🎬 Skinamarink, to film, który w Polskich kinach był grany tylko przez jeden weekend. Sprowadzony przez Velvet Spoon. Jako Polacy mogliśmy go oglądać jako pierwsi w Europie. Nakład finansowy? 10 000$. Zyski? Już w milionach. Ja miałam okazję zobaczyć ten art / alt horror u siebie w domu w wersji dziennikarskiej dzięki uprzejmości kina mikro. Horror, który polaryzuje. Mam wiele pytań i mało odpowiedzi. Film... Nie ma fabuły. Ma oddawać stan przerażonego małego dziecka które boi się strachów w nocy. Jest... Dziwnie. Jestem w grupie osób, która twierdzi, że film powinien trwać pół godziny, nie 2. Całość totalnie polaryzuje widzów na całym świecie. Ja gorąco polecam wyrobić sobie własne zdanie i zobaczyć w jakimś serwisie streamingowym, gdy się pojawi (a może już jest). Zdecydowanie to powiew świeżości w kinie, trzeba mu to oddać. Polecam również kanał na YouTubie z krótkometrażowymi filmami reżysera. I strasznymi filmikami. KLIK

🎬 Babilon, to film, w którym jest wszystko. Obrzydzenie, seks, sensacja, romans, morderstwo, gangsterka, Wielki Gatsby... i więcej. Dla niektórych pochwała i gloryfikacja kina, dla mnie niekoniecznie. Pokazuje patologię środowiska kina niemego i później. Ale warto zobaczyć samemu, aby wyrobić sobie zdanie. Nie najlepszy, ale mój ulubiony film reżysera obecnie. Zdecydowanie. O kinie z kinowym rozmachem.

🎬 Natomiast film, Polski (!), który z czystym sumieniem mogę polecić każdemu, to Niebezpieczni Dżentelmeni. Komedia, która dzieje się w Zakopanem, a jej głównymi bohaterami są Tadeusz Boy Żeleński, Witkacy (🖤), Joseph Conrad i Bronisław Malinowski. I trup. Dawno tak dobrze nie bawiłam się na polskim seansie. Disclaimer: nie oczekujcie prawdy historycznej!

🎭 A co do Witkacego, jeżeli tylko będziesz miał okazję wybrać się w Krakowie na sztukę ,,Cnoty niewieście albo dziwki w majonezie wg Szewców Witkacego” do Teatru Stu - zrób to. Szalenie prawdziwy surrealizm. Groteska, historia o władzy, buncie, symbolach, przerysowana do granic możliwości. Jakże jednocześnie współczesna.

🎬 Świetny artykuł o tym dlaczego w kinie nie widzimy już... seksu. Co wcale nie jest takie dobre jak mogłoby się wydawać.

🎬 Licencja na Kubia Puchatka wygasła. Trafił do domeny publicznej w 2022 roku. No, to teraz będzie się działo. Już dzieje. I powstają takie potworki. xD Slashery z misiem w roli głównej.

🎬 Przepiękny film dokumentalny o jednym z moich ulubionych zespołów. Nawet jeżeli nie lubisz takiej muzyki: warto.

🎬 Lekka przyjemna komedia na niedzielny wieczór? A do tego romantyczna, która nie wypali ci oczu? Ależ proszę. Najnowsze dzieło Netflixa nie jest takie złe. Nawet mój mąż dotrwał do końca.

🎶 Obsolete Sounds to największa na świecie kolekcja ginących dźwięków i dźwięków, które wymarły – zremiksowanych i wymyślonych na nowo, aby stworzyć zupełnie nową formę słuchania.

🎬 Oglądałaś_eś Love Never Lies na Netflix? Albo zamierzasz? Ja zbingowałam ten program w dwa dni. Ale nie taki kolorowy show jak go malują... O ciemnych stronach.

💦 A wiesz, że w Warszawie masz opcję pójścia na darmową saunę nad Wisłą? KLIK

⚙️ Narzędzia

🎟️ Jeżeli tak jak ja często bywasz na koncertach, ale również często macie okazję polować na bilety z drugiej ręki bądź sprzedawać samemu / samej, gorąco polecam dwa bezpieczne serwisy:

  • do sprzedaży i zakupu biletów fizycznych KLIK,

  • do sprzedaży i zakupu biletów online KLIK

🪛 Narzędzie do prowadzenia mentoringu, które testuję! Póki co wygląda obiecująco. Warto sprawdzić. KLIK 

🪛 Narzędzie do zarządzania i planowania treści w Social Media z budowanym AI. Warte przetestowania.

#ledwomyśli

Dostałam zaproszenie do programu "Pytanie na śniadanie". (TVP) Odmówiłam. Etyka pracy mi nie pozwala, kręgosłup mógłby się pod ciężarem załamać. Przeczytałam, że może jednak warto się wybrać, by wyjść spoza własnej bańki. Zaczęłam się nad tym zastanawiać. I... Świata nie zbawiam. Nie mam nawet zamiaru. 🙂 Chcę zmieniać mały świat wokół siebie i robić dobrą robotę, zgodnie ze swoimi wartościami i czuć się z tym dobrze i tak, aby ludzie wokół mnie czuli się dobrze. Czasem podejmę lepszą, czasem gorszą decyzję. A przede wszystkim decyzję podejmować chcę w zgodzie z sobą, a nie głosami z internetu. Po sytuacji z urlopem menstruacyjnym coraz bardziej cenię sobie życie poza internetem. To nie tak, że spędzam mniej czasu w sieci czy sieć mniej doceniam. Po prostu dla mnie (bo wiem, że dla wielu jest odwrotnie i nie ma w tym totalnie nic złego, granice świata się zacierają i nie mi oceniać, który jest lepszy), to nie jest prawdziwe życie i prawdziwe relacje. Jako cyfrowe awatary jesteśmy w stanie krzywdzić zza ekranu i rzucać wyrokami na prawo i lewo. Z drugiej strony często przywiązujemy się do ludzi z internetu jako twórcy, niczym do bliskich przyjaciół. Oni do nas. I pojawia się rozczarowanie, kiedy okazuje się, że jesteśmy tylko i aż ludźmi. Internet to internet. A pojęcie higieny cyfrowej jeszcze nigdy nie było mi tak bliskie.

🔥 Mentoring

W ramach miesiąca kobiet w More Bananas (szczegóły niebawem!) chcę ruszyć z programem mentoringowym. Wybiorę jedną kobietę do współpracy. 🖤 Czy to Ty? Wypełnij ankietę i zostań moją menti. Podrzuć koleżance, żonie, dziewczynie. 😌 Będziemy spotykać się 4 razy po godzinie. A całość zakończymy jesienią i spotkaniem podsumowującym.

🖤 Cytat tygodnia

Zdecydowanie. To moje ostatnie dwa tygodnie. :D

A marketingowo, to najpiękniejsza rzecz jaką przeczytałam. Teoria to jedno, praktyka drugie. I według mnie nie powinny istnieć bez siebie.

Podobało się?

Daj mi znać w wiadomości zwrotne! I koniecznie podaj dalej. Możesz również postawić mi kawę. ☕ https://buycoffee.to/ledwoledwo

🔥 Dla każdego kto zdecyduje się na ten heroiczny czyn mam wszystkie ważne linki [bazę wiedzy] z poprzednich ponad 60 wydań newslettera.

A ja wybywam grzać dupkę na urlop. Dobrego tygodnia! 🖤☀️